PwSF Porozumienie w sprawie ustalenia zasad rozliczania faktur korygujących
Opis: PwSF Porozumienie w sprawie ustalenia zasad rozliczania faktur korygujących
Obniżenia podstawy opodatkowania w 2021 r. dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą (czyli na bieżąco), pod warunkiem że:
- z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz
- warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.
W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada powyższej dokumentacji, to obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał (czyli w terminie późniejszym niż termin wystawienia faktury korygującej).
Odpowiednio odliczenie VAT z faktury korygującej w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania fakturą korygującą w sytuacji wskazanych powyżej (w tym również obniżenia ze względu na stwierdzenie pomyłki w kwocie podatku na fakturze) nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione.
Strony mogą jednak ustalić, że w przypadku faktur korygujących wystawionych po dniu 31 grudnia 2020 r. w związku z obniżeniem podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, lub w związku ze stwierdzeniem pomyłki na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14 ustawy zmienianej w art. 1, podatnicy podatku od towarów i usług w okresie do dnia 31 grudnia 2021 r. mogą stosować przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.
Wybór stosowania tych przepisów musi być uzgodniony na piśmie pomiędzy dostawcą towarów lub świadczącym usługi a ich nabywcą przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.
W przypadku ustalenia, że kontynuowane są dotychczasowe zasady korygowania, podstawą ujęcia korekty in minus (obniżenie podstawy opodatkowania i podatku) jest posiadanie potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej przez kontrahenta. W takim przypadku fakturę korygującą ujmuje się w okresie, w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą. Jeśli potwierdzenie otrzymania tej faktury otrzymane zostanie później niż przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy, korektę uwzględnia się w części ewidencyjnej i deklaracyjnej pliku JPK_V7 na bieżąco, tj, w okresie, w którym to potwierdzenie uzyskano.
Podstawa prawna:
Cechy formularza:
Podobne z kategorii:
Najnowsze druki:
Grupa formularzy:
Nota prawna:
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji. Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.